A pop-up ablakokat mindenki utálja. Felugrálnak, beúszkálnak, valami csellel az email címünket akarják folyamatosan megszerezni, vagy direkt ránk akarnak sózni valamit. Mindenki tűzzel-vassal oltja, ahol éri, ám mégis működik! Az online marketing totálisan működő eleme!
Ha random internetezőket megkérdeznénk, azt a választ kapnánk, hogy soha egyetlen ilyen banner hatására sem vásárolt semmit, nem iratkozott fel hírlevélre, nincs is pop-up ablak megjelenítésére alkalmas eszköze, ám ennek ellenére szövegíró iparág épült arra, hogyan lehet hatásos és hatékony pop-up szöveget kreálni!
Ennek a pop-up ablakos történetnek a végére tesz most pontot a Google. 2017. január 10-től új időszámítás kezdődik.
Valamiképp a keresőóriás is úgy gondolja, hogy a felhasználókat rendkívül zavarják a felugráló ablakok, és ez a zavaró hatás mobileszközön igencsak koncentrálódik a kijelző mérete miatt. Így a pop-up ablakok miatt bevezetendő büntetés csak a mobil weboldalakat érinti, illetve a mobil találati listán lesz érvényes!
Ám a csavar az egészben az, hogy mivel folyamatban van a mobil-indexelés elsődlegessé tétele, így nem mehetnek el a weboldal tulajdonosok egy kézlegyintéssel a Google új lépése mellett. A büntetés pedig klasszikus: a találati listán való hátrasorolás.
A Google pontosan meghatározta, melyek azok a felugró ablakok, amelyekről úgy gondolja negatív hatással van a felhasználói élményre:
- azok, amelyek a weboldalra koppintással egyidejűleg vagy görgetés hatására jelennek meg, részlegesen eltakarva a tartalmat, amiért a látogató a weboldalra érkezett.
- azok, amelyek valamilyen applikáció letöltésére kérik a felhasználót és a továbblépésükhöz be kell zárni a felugró ablakot.
- azok, amelyek a tartalmat a hajtás utáni részre szorítják, így nehezítve a látogatót.
Mint mindenhol itt is vannak kivételek, amiket a Google szintén pontosan meghatároz (tehát ebben az esetben nincs büntetés):
- olyan pop-up-ok, amelyek valamilyen törvényi kötelezettségnek tesznek eleget (pl. korhatáros oldalak).
- olyan pop-up-ok, amelyek fizetős tartalomhoz nyújtanak elérést, és csupán a belépést szolgálják.
- olyan bannercsíkok, amelyeket könnyen figyelmen kívül lehet hagyni (pl. böngésző applikáció letöltésére biztató pop-up).
Ezen kívül a Google nem tartja kizártnak az olyan kivételeket sem, ahol a látogatói élmény épp a felugró ablakok miatt javul, vagy épp nem romlik. Ha erre utaló konkrét magatartást tapasztalnak, akkor természetesen ezek a weboldalak nem kapnak büntetést. Sőt! Akár látványos eredményeket is elérhetnek a mobil találati listán.
A webmesterek számára viszont kihívást jelenthet, ha reszponzív megjelenítésű a weboldal, mivel a büntetés, ahogy fentebb is írtuk csak a mobil oldalakat érinti.