Ha meghalljuk azt a szót, hogy Google Adsense, akkor az egyszerű internetes tartalomfogyasztó is tudja, hogy a Google saját hirdetésközvetítő szolgáltatásával van dolga.
Az Adsense 2003. június 18-án indult hódító útjára, reklámfelületek értékesítése volt az elsődleges célja. A szolgáltatás önmagában zseniális, a weboldal tulajdonosok egy egyszerű regisztráció után engedélyezik a mindenható Google-nek, hogy reklámokat helyezzen el oldalukon, amiért kattintás alapon fizet.
A megjelenített reklámok összefüggésben állnak a weboldal szöveges tartalmával, így valamennyire mindig releváns a megcélzott közönség. Az, hogy hol jelenjen meg oldalon belül a reklám, ezt a weboldal tulajdonos bizonyos szabályok mentén határozhatta meg.
Ahogy a Google algoritmusa fejlődött, ezzel párhuzamosan az Adsense is folyamatosan finomította a megjelenéseket, a célzásokat, ezzel segítve nem titkoltan önmaga bevételét, hogy a másik oldalon minél többet költsenek a cégek (a Google Adwordsben), és segítve az Adsense rendszerébe bekapcsolódókat még több bevételhez jutni.
Most viszont érdekes helyzet állt elő, a mindinkább erőre kapó és a keresésekben aktívan részt vevő mesterséges intelligencia, illetve a gépi tanulás eszközei egyrészt igen kedvező perspektívát mutatnak a tartalomszolgáltató weboldalaknak a magasabb bevétel elérésében, míg másik oldalról egy igen vegyes érzelmű fogadtatás övezte a lépést, hogy már az Adsense-ben is teret kap a gépi tanulás és az MI.
Elértük azt a szintet, hogy az Adsense rendszerébe belépők már nem kell semmit tegyenek a regisztráción és a kód elhelyezésen túl, mert az új algoritmus meghatározza hol és milyen típusú hirdetéseket jelenít meg a magasabb bevétel érdekében.
Ezzel az automatizmussal gyakorlatilag a tartalommal operáló weboldal tulajdonosok válláról veszi le a terhet a kereső, optimalizálva mind a bevételt, mind pedig a felhasználói élményt. Nem kérdés, hogy ezzel egy teljesen új üzleti ablakot nyit mindazok számára, akik az online térből szeretnének bevételt szerezni és mindehhez az Adsense-t tartják a legideálisabbnak.
Magyarországon is népszerű az Adsense, nem ritkák a kiterjedt blog vagy weboldal hálózatok, amelyek erre a bevételi forrásra épülnek, de azt is meg kell jegyezzük, hogy mindez csak akkor működik, ha elérünk egy bizonyos mennyiségű látogatottságot. Ami viszont nagyon sok munkával jár, és a jelenlegi Google irányelv szerint emellett minőségi tartalmat is kell nyújtani és biztosítani, hogy a felhasználói élmény maximális legyen.

Tény, hogy a Google Adsense-nél jobb hirdetés megjelenítő rendszer jelenleg nincs a piacon, így nem csoda, ha a világon több millióan erre építkeznek, ha hasonló jellegű bevételt szeretnének.
És ezt is jó, ha tudjuk, hogy vannak, akik igazán nagy összeget tesznek zsebre, a rankred.com szedte össze azt a 15 embert, akik világszinten havonta a legmagasabb bevételt realizálják weboldalukkal. A skála igen széles, 5 ezer dollártól 2 millióig terjed.
Ha még esetleg nem kaptál kedvet az Adsense-hez, akkor itt az idő! :-)