Nem tudom feltűnt-e az internet nagyebtűs népének, hogy a „christmas = karácsony” szóra keresve egész érdekes shoping hirdetések jelentek meg a találati listán néhány nappal ezelőttig, majd hirtelen eltűntek.
Néhány napon belül bizonyossá is vált, hogy a pontos egyezéses lekérdezésre egyáltalán nem jelennek meg Google Ads hirdetések a találati listán.
Miért érdekes mindez?
Mert láthatóan a Google ellenőrzi, hogy a hirdetések egyáltalán megjelenjenek-e bizonyos keresés eredményeként, és ebben az esetben egyértelműen elválasztja a kereskedelmi lekérdezések keresési eredményeit, az olyan „védjeggyel” ellátott eseményekkel összefüggően, mint jelenleg a karácsony.
De ugyanezzel a jelenséggel találkozhattunk a 2014-es „FIFA World Cup” eseménnyel kapcsolatban is, ahol szellemi tulajdonjog miatt nem jelentek meg a kereskedelmi célú hirdetések.
Lehetséges, hogy ezek a hirdetők direkt ezt a pontos egyezési lekérdezést célozták meg, de az is megtörténhet, hogy nem is akartak megjelenni a karácsony kifejezésre, csak a közeli egyezési változatok miatt jelentek meg.
A hirdetések rangsorolását a Google Ad Rank nevű mutató határozza meg, ami nem más, mint a maximum licit és minőségi pontszám szorzata, tulajdonképpen ez alapján jelenik meg adott pozícióban a hirdetés a keresési eredmények között.
Legutóbb 2017-ben frissítette a Google a hirdetési rangsor küszöbértékeit, ilyen formában az Ad Rank már figyelembe veszi a lekérdezés jelentését és azt is, hogy a jelentés alapján milyen kategóriába tartozik.
A küszöbérték magasabb a nem-kereskedelmi célú hirdetéseknél, vagy híreknél, mint a termékekre utaló, vagy konkrét termékeket jelölő kulcsszavaknál, pl. „karácsonyi ajándék ötletek” vs. „karácsonyi visszaszámlálás”.
De talán abban megegyezhetünk, - bármennyire is kereskedelem-orientált lett a karácsonyi ünnepkör -, hogy ebben az esetben nem gond, ha olykor hirdetésmentes kulcsszóval találkozik az egyszeri internetes látogató.
Lehet, hogy mégis eszébe jutott a Google-nak a saját szlogenje, és karácsonykor nem akar gonosz módon vásárlásra bírni?