Enyhe képzavarral élve megállapíthatjuk, ha Gutenberg demokratizálta a könyvnyomtatást, eljuttatva a leírt szót a világ minden zugába, akkor az internet magát az írást, az információ közlést demokratizálta, hisz egyre-másra jelennek meg az önjelölt írók, költők, bloggerek, térdig gázolunk az e-bookokban és weboldalakban.
Attól most tekintsünk el, hogy kinek joga és feladata megállapítani, hogy az interneten terjedő alkotások melyike értékes és melyike webszemét, ugyanakkor a tény, az tény marad, hogy lassan sokkal több tartalom termelődik a weben, mint azt bárki be tudná fogadni.
Csendben jegyezzük meg, szerencse, hogy a Google robotjai olvasnak, viszont ma már az ő torkukon sem lehet lenyomni mindent. Sőt!
A tartalmi megjelenés egyik szélsőséges kérdése a duplikáció, ide értve a weboldalon belüli duplikációt is, főképp mióta a Google azt a célt tűzte ki, hogy a weboldalakon megjelenő szöveg és információ (legyenek azok bármilyen témájúak, és bármilyen műfajúak) értékké nyilvánításának egyik sarokköve az egyediség.
Ezt viszont a többszörös verseny világában nagyon nehéz kivitelezni, hisz akár két weboldal esetében már az duplikációt eredményezhet, ha ugyanarra a kulcsszókörre történik a tartalomfejlesztés és keresőoptimalizálás.
Ebben az esetben azt az oldalpéldányt részesíti a Google előnyben, amely a látogatóknak/vásárlóknak relevánsabb értéket közvetít, mivel a vásárlói/látogatói élmény maximalizálása a cél a kereső számára, mondhatjuk, hogy már nem csak a jövőben, hanem a jelenben is.
De a legnagyobb igyekezet ellenére, egy szerteágazó portál esetén, főleg webáruházaknál sokkal több duplikációt termelünk oldalon belül, mint azt gondolnánk!
Ezeket egy, vagyis inkább 4 huszárvágással megszüntethetjük!
Vegyük sorra:
- 301-es átirányítás (redirect) – a legkézenfekvőbb a duplikált aloldalak megszüntetésére, és a legkorrektebb módja a látogató terelésének, valamint a régi URL indexből való automatikus eltávolításának, emellett a linkerőt is átadja az új URL-nek.
- Canonical tag – ezzel a címkével jelezhetjük a keresőmotornak, hogy azonos tartalom található adott URL-eken, elsősorban webáruházak esetén javasolt a használatuk azonos termékeknél.
- 302-es átirányítás (redirect) – hasonló elven működik, mint a 301-es redirect, annyi különbséggel, hogy ezt akkor érdemes alkalmazni, ha valóban csak ideiglenes átirányításról van szó, és a régi URL-re még szükségünk van, így jelezzük a Google felé, hogy ne törölje az indexből.
- URL törlés Search Console-ból, Meta noindex, 404-es oldal – ezeket a legszélsőségesebb esetben érdemes használni, elsősorban akkor, ha jogilag kifogásolható, vagy épp a duplikált tartalom miatt feltétlen szükséges eltávolítani az adott aloldal tartalmát, vagy magát az aloldalt URL-el együtt.
A fenti módszerek mindegyike megfelel a SEO alapelveinek és a Google irányelveinek, emellett a látogató továbbra is komfortosan érzi magát weboldalunkon! Ne feledjük el azonban, ha keresőoptimalizálásról van szó, ezek után sem dőlhetünk hátra!