Kezdjük egy örökérvényű körmondattal: ha nem vagy fent az interneten, nem is létezel, ám, ha nincs weboldaladnak mobil verziója, akkor a megváltozott Google indexelési szabályoknak sem felelsz meg a jövőben, ezáltal az asztali verziójú weboldalad is hátrányba kerül, de hiába van mobil verziód (responsive design), ha az nincs megfelelően optimalizálva.
November elején hivatalosan is bejelentették, hogy a jövőben a mobil index lesz az elsődleges. Természetesen, amíg mindezt realizálja a Google fejlesztőcsapata, addig el fog telni pár hónap, ám nem lehet elég korán felkészülni a nagy változásra. Ugyanis ennek globális hatása lesz, minden nyelvterületen bevezetik.
Bár a magyar nyelvterület eltörpül globális viszonylatban, nem szabad elfelejtenünk, hogy akár multi cég, akár KKV tulajdonban legyen egy weboldal, a mobil eszközökről érkező nem csak látogatók, hanem konkrét vásárlók, ügyfelek száma egyre csak növekszik.
A Nielsen Holding Rt. márciusban 63 országban végzett kutatásai egyértelműen mutatják, hogy a mobil eszközök használata teljes mértékben átalakítja a globális kereskedelmet. A felmérésben résztvevő magyarok 49%-a tervez vásárolni mobil applikációval, de ennél is sokat mondóbb szám, hogy minden harmadik magyar ember már mobileszközön hasonlítja össze a különböző webáruházak, vagy bármilyen szolgáltatást nyújtó weboldalak árait.
Képzeljük el, ez a szám mekkora kiugrást mutat egy olyan napon, amikor javában tombol a "fekete péntek", vagy egy olyan időszak, mint a karácsony előtti 1 hónap!
Tehát, ha eddig nem tettük meg, most már nagyon is sürgető ezt az 5 optimalizálási lépést ellenőrizni és javítani:
- Sebesség
A weboldal megfelelő sebessége az asztali verziónál is rangsorolási szempont, a mobil oldalaknál még nagyobb hangsúlyt kell erre fektetni. Az e-kereskedelmben 2 másodperc a maximális küszöb egy webáruház betöltésénél, a Google szemében a cél a fél másodperc elérése.
Hogyan növelhetjük a sebességet?
- optimalizáljuk a képeket - a nagy képek lassítják a betöltődést.
- csökkentsük a kód méretét - minden fölösleges karaktert mellőzni kell a forráskódból.
- használjuk ki a cache előnyeit - a böngésző cache segítségével a látogató számítógépén tárolt forrás fájlok később gyorsabb elérést biztosítanak.
- csökkentsük az átirányításokat - a túl sok átirányítás lassítja az oldal betöltését.
- CSS, JavaScript vagy képek blokkolása
Korábban hasznosnak bizonyult, ha ezeket az elemeket a mobil verzión blokkoltuk, ez ma már kifejezetten káros. A piacon lévő okostelefonokban és táblagépekben sok esetben komolyabb erőforrás ketyeg, mint egy asztali számítógépben, így már egyáltalán nem indokolt a képeket és egyéb elemeket letiltani, sőt, SEO szempontból kifejezetten káros.
- Mobil verzió
Bármennyire is meglepőnek tűnik, de ahhoz, hogy a mobil verzió indexelése tökéletes legyen, szükséges maga a mobil verzió megléte is, ha ez nincs, akkor az asztali verziót indexeli a Google a mobil találati listához is.
Ám a mobil verziónál is kiemelten fontos figyelni néhány technikai elemre:
- ne használjunk flasht - ennél már sokkal optimálisabb a Java és a HTML5 elemek használata.
- ne használjunk pop-up-ot - míg asztali verzión teljesen jól konvertál, addig a mobileszközökön kifejezetten hátrányosak a felugró ablakok, magasabb visszafordulási arányt generálnak.
- "ujj-barát" design - ne felejtsük el, hogy a látogatók ebben a verzióban nem egérrel, hanem az ujjúkkal navigálnak, így fontos, hogy a design is ehhez igazodjon.
- On-page (oldalon belüli) optimalizálás
Ahogy az asztali verzió esetében, úgy a mobil verziónál is fontos az oldalon belüli optimalizáltság, ez azt jelenti többek között, hogy a mobileszközökön jóval tömörebb, lényegre törőbb szövegezéssel tudjuk megfogni a látogatót.
Egyrészt jobban megérti a felhasználó, másrészt az oldal is gyorsabbá válik. Mindez maga után vonja a rangsorban weboldalunk javulását és növeli az átkattintási arányt.
- Helyi optimalizálás (local optimization)
A Google nagy hangsúlyt fektet a lokális keresési algoritmus fejlesztésére, főként azért, mert azok, akik helyben keresnek, jóval nagyobb hajlandóságot mutatnak a cselekvésre. A mobileszközön indított keresések közel 34%-a realizálódik úgy, hogy a felhasználó bemegy a boltba vagy meg is rendeli az adott terméket. És, bár ezek a számok nem magyar vonatkozásúak, el kell ismernünk, hogy a mobil verzió ilyen téren való optimalizálásával sokat nyerhetnek a helyi vállalkozók.
Érdemes az alábbi elemeket előtérbe helyezni az előnyösebb mobil láthatóság jegyében:
Város és az állam a cím
Város és az állam a H1 címsor
Város és az állam az URL
Város és az állam az alt tag
Város és az állam a meta leírás
Vállalkozás neve, telefon és cím
Nincs miért megvárni az utolsó pillanatot, amikor már élesben fut az új indexelési módszer, mert már most jótékony hatása van a találati listára nézve a megfelelő mobil verzió optimalizálásának.