Bárhogy is nézzük, a Google-nél nincs olcsóbb és gyorsabb forgalmi forrás. Ám akármilyen körültekintően is építünk fel egy weboldalt, akárhogy hegyezzük ki kulcsszópontosan a tartalmat, frissítjük percre pontosan, mindig lesz egy konkurens, akinek az oldalát a Google jobban "szereti" a miénknél.
Érdemes ebben az esetben néhány olyan technikai részletet átnézni, amit hajlamosak vagyunk elhanyagolni, vagy a fontossági sorrendben hátra sorolni.
Ugyanis a SEO nem a linképítésnél kezdődik, és nem is ott ér végett! A rangsorolási tényezők között legalább olyan fontos helyet foglal el a minőségi viszontlink, mint a technikailag kifogástalan weboldal.
Lássuk a tippeket, amiről a weboldal tulajdonosok, de még a webmesterek is hajlamosak elfelejtkezni, holott ezzel a Google dolgát könnyítjük meg az indexelés során, nem elhanyagolhatóan pedig a felhasználói élményt tökéletesítjük, amit az elmúlt két-három évben a Google igyekszik kulcsfontosságú tényezővé tenni a rangsorolásban.
- Biztonságos és megbízható tárhely
Sokszor leírtuk már mi is, hogy a weboldal készítés a tárhely kiválasztásánál kezdődik. A megbízható tárhely nem csak abból áll, hogy adataink biztonságban vannak, a weboldal elérése közel állandó, hanem a spam jellegű tevékenységeket is kivédi.
A Google ezeket az eseményeket figyeli, és könnyen feketelistára kerülhet oldalunk egy rosszul kiválasztott szolgáltató miatt.
- Oldalbetöltési sebesség
A felhasználói élmény sarokpontja, hogy milyen gyorsan töltődik be oldalunk, ezzel párhuzamosan igen fontos rangsorolási tényező (is). Nem csak a látogatók pattannak le egy olyan weboldalról, ami lassan töltődik, de a kereső is hátra sorolja, sőt, akár meg is büntetheti azokat az oldalakat, amelyek a Google elvárásainak nem felelnek meg.
A Moz szerint a Google kifejezetten figyeli és értékeli a TTFB (TTFB - Time To First Byte) segítségével. Minél előbb érdemes tehát megvizsgálni oldalunk betöltési sebességét, és javítani, annak függvényében, hogy milyen tartalomkezelő rendszert használunk.
A Wordpress esetében sokat jelent, ha csak a szükséges bővítményeket használjuk, optimalizáljuk a képek és videók méretét, valamint a fölösleges fájlokat szerver szinten eltávolítjuk.
- Reszponzív design használata
A Google egy az egyben kijelentette, hogy 2015 április végétől a mobilbarát megjelenés rangsorolási tényező lesz, így a nem reszponzív weboldalakat jelentősen hátra fogja sorolni. Még ha nem is lenne rangsorolási tényező, akkor is ideje mindenkinek fejleszteni, hisz ha a weboldal tulajdonos nem számol a mobileszközökkel, jelentős látogatóvesztést kell elkönyvelnie.
Nagyon fontos megérteni, mit nevezünk reszponzív designnak, hisz minden weboldal elérhető mobilról is, ám a mobilbarát weboldal adaptív, bármilyen mobileszközön a megfelelő méretben jeleníti meg a tartalmat.
- Felhasználó - és keresőbarát struktúra
Mit is értünk ez alatt és mi köze lehet ennek a technikai SEO tippekhez? Nagyon is sok!
Alapvetően már a weboldal tervezésénél olyan struktúrát kell kialakítanunk, ami a látogatók kényelmét szolgálja. Itt pedig nagyon keményen felül kell írni, hogy mi mit szeretnénk, mitől lenne csili-vili és modern a weboldalunk, milyen mélyre rejtjük el a legfontosabb infókat, vagy a főoldalon már minden apró információt szeretnénk elmondani magunkról, cégünkről, szolgáltatásunkról, de a rendelés gombot esetleg jól eldugjuk, hogy minél több időt töltsön el a user a keresésével.
Rossz hírünk van: ettől nem fog több időt eltölteni oldalunkon, maximum a találati listán tovább kattint és a konkurenciánktól rendeli meg a szolgáltatást, terméket vagy keresi meg azt az információt, amit nálunk nem talált meg.
Lényeges, hogy 3-4 kattintásnál tovább ne kelljen se a látogatónak kutakodnia, se a keresőrobotnak, mert így hosszabb időt vesz igénybe az oldal feltérképezése, a látogató pedig tovább áll.
Ehhez elsősorban kategorizálni kell a tartalmat, ha az azonos tartalom egy kategória alá kerül, akkor a relevanciát is növeli mind a Google, mind a látogató szemében, azaz "mindkettőjük" dolgát megkönnyítjük.
- Duplikáció eltávolítása
Tiszta sor, hogy tartalmat nem másolhatunk, mert a Google be tudja azonosítani, hogy melyik az eredeti tartalom, és a duplikáción kapott weboldalt hátra sorolja. Na, de mi a helyzet oldalon belül?
Itt is figyelnünk kell a duplikációra, hogy mi az, amit a Google azonos tartalom címkével jelöl meg, ami a legtöbb esetben abból fakad, hogy több oldalnak ugyanazt a meta leírást adják meg, és az indexelés során a kereső robotok a meta leírással kezdik a feltérképezést.
A Search Console-ban (Webmaster Tools) ellenőrizni lehet a duplikált meta leírásokat, így mód van ennek a mihamarabbi javítására is.
Megoldás lehet még a canonical URL-ek használata olyan weboldalaknál, ahol több aloldalon ugyanaz a tartalom található. A canonical tag tulajdonképpen "jelzi" a keresőrobotoknak, hogy a weboldalon azonos tartalmú oldalak vannak, így csak a preferált URL-t indexeli, a többi URL-t pedig nem fogja vizsgálni. E nélkül súlyos büntetést is kaphat a weboldal.
Gyakori hiba még, amikor egy weboldal az alábbi formákban érhető el, ezek mind duplikációnak számítanak a kereső szemében, mert lényegében ugyanaz a tartalom, ám technikailag különböző URL-eken találhatók:
http://www.valami.hu/
http://www.valami.hu/index.html
http: //valami.hu/
http://valami.hu/index.html
6. Távolítsuk el a legapróbb technikai hibákat is weboldalunkról
Az elsődleges célja a technikai SEO-nak, hogy minél jobban megkönnyítse a keresőrobotok dolgát, egyszerűen és könnyen, akadályok nélkül tudja weboldalunkat feltérképezni, majd a folyamatosan frissülő tartalmat a látogatónak a lehető legjobb találati helyen felkínálni.
Ilyen súlyos és gyakori hiba a "not found" üzenet, amit elsősorban hibás linkek okozhatnak, de számtalan más hiba is előfordul, még akkor is, ha ebben a pillanatban minden linkkapcsolat tökéletesen működik oldalunkon belül.
Érdemes havonta ellenőrizni ezt is a Search Console-ban, és folyamatosan javítani, hogy semmi akadálya ne legyen weboldalunk előkelő helyezésének, és növekedő látogatószámának.