Fölösleges tagadnod, hogy weboldal tulajdonosként folyamatosan azt az egészséges trükköt keresed, amellyel könnyedén a keresési lista elejére tornázhatnád oldalad. Ezért aztán hajlamosak vagyunk még a SEO faktorokban is rést keresni, hogy épp mi legyünk azok, akik feltaláljuk a „spanyol viaszt.” :-)
El kell szomorítanom mindenkit, hogy nem létezik ez a trükk!
A Google szeptember 4-én töltötte 20. életévét, és ma 2019-re a fejlesztések közel arra a szintre jutottak, hogy úgy tudja értelmezni, analizálni és logikailag összekapcsolni a keresési eredményeket, mintha egy „humán gondolkodási rendszer” tenné mindezt.
Ezért is igyekszik úgy viselkedni, hogy minél inkább kiszolgálja a felhasználók igényeit, megismerje azok keresési szokásait, és az emberi érték/értékelés/hasznosság alapján állítsa össze a keresési eredményeket. Neked!
Több mint kétszáz tényező alapján rangsorolja a weboldalakat, ám vannak ezek között is olyanok, amelyek kiemelkedő fontossággal bírnak, épp az általam fent említett érték alapján. Magyarán, amelyik weboldalt értékelik a látogatók, azt fogja előrébb helyezni a SERP-ben.
Mit értünk értékelés alatt? A látogató a kattintásával értékel, azaz bizalmat szavaz a weboldaladnak azzal, hogy rákattint, navigál rajta, műveleteket hajt végre.
És milyen weboldalt szeret a látogató?
Legyen gyors, reszponzív, adjon át hasznos információt, legyen átlátható, könnyen navigálható, egy-két kattintással lehessen fizetni, egyszóval minél kényelmesebben, kevesebb idő alatt, minél több, értékesebb információ legyen elérhető rajta.
Ha ezek a feltételek teljesülnek, a látogató elégedetten dől hátra, és maximális lesz a user friendly hatás.
De lássuk, hogyan gondolkodik a Google a weboldaladról bizonyos faktorok szerint:
Népszerűség (popularity)
Mint minden a mai világban a népszerűség is az egyik kritikus pont, de lássuk mit jelent a népszerűség a Google szerint:
- beszélnek-e a weboldaladról? (hozzászólásokban, fórumokban)
- vannak-e közösségi média szignálok?
- hivatkoznak-e rá más oldalak? – itt fontos megjegyeznünk, hogy igenis, még mindig számít a kiegyensúlyozott mennyiségű, minőségi backlinkek száma és azok értéke.
Relevancia (relevance)
Hasonlóan összetett kérdés, hogy mennyire releváns az oldal tartalma arra a keresési szóra, amit a látogató beírt a Google-ba, de ezen túl:
- van-e a weboldalon található képekhez kapcsolódó témakör? – ez ma már azért fontos, mert a Google nagyon fejlett képfelismeréssel is rendelkezik.
- be vannak-e állítva a title és a meta elemek?
- az URL-ek mennyire keresőbarátak, tartalmaznak-e kulcsszavakat?
- a weboldal témája strukturált módon van-e felépítve és ezek kapcsolódnak-e egymással?
- vannak-e egyéb weboldalak, amelyek megemlítik, akár a teljes weboldalt, akár egy bizonyos témáját?
Elköteleződés (engagement)
Ez egy nagyon izgalmas része a látogató viselkedésének, gyakorlatilag itt dől el, hogy eredményes lesz-e a weboldalépítés, optimalizálás mögötti munkád. Vajon a látogatók:
- tényleg rákattintanak a keresési eredményre?
- miután rákattintott, ténylegesen, mérhető időt tölt el az oldalon, vagy rögtön a „vissza” gombra kattint és elnavigál?
- lefelé görget a lap aljára, oldalon belül egyéb linkekre is kattint?
- használja-e a közösségi média „megosztom” gomb lehetőségeit?
Nyilván nem történik meg az elköteleződés, ha lassú a weboldal, mobilon rosszul jelenik meg, átláthatatlan, vagy semmilyen hasznos információt nem közvetít, vagy, ha a design és az egész struktúra kialakítása során a weboldal tulajdonos csak és kizárólag a saját elképzeléseihez ragaszkodik. Mindez sok esetben köszönő viszonyban sincs az elvárt látogatói, felhasználói igényekkel.
Bizalom (trust)
A látogató és a weboldal közötti bizalom kialakítása nem egyszerű feladat, és ahhoz, hogy ez gördülékenyen kialakuljon, többet kell adjon az oldal, mint, amit a látogató elvár. Minderre azért van szükség, mert bár maga a Google is küzd a hamis tartalmakat gyártó oldalak ellen, ez sok esetben szélmalomharc, hisz újra és újra termelődnek.
Ezért weboldal tulajdonosként – legyen az webáruház, hír oldal, hobbi oldal, blog, szolgáltatást kínáló oldal vagy bármilyen tevékenységi körhöz kapcsolódó webes megjelenés – nem elég csak megbízhatónak lenni, annak is kell látszani!
Első lépésben a Google fogadja bizalmába weboldalad ahhoz, hogy egyáltalán megjelenjen a találati listán valahol, aztán, ha ez a bizalom már felépült, és azt látja, hogy a weboldalad a látogató kedvében igyekszik járni a user friendly jegyében, akkor egyre több és több keresésre mutatja meg.
Hogyan épül fel a bizalom?
- új weboldal-e, vagy a Google csak egy rövid ideig tartja szemmel?
- „legálisak”-e az oldalra mutató linkek?
- folyamatosan elérhető-e a kiszolgáló tárhely?
- a Google Cégem adatai ellenőrizve vannak?
Természetesen, ahogy fentebb is írtam, ez csak töredéke annak a SEO követelmény- mennyiségnek, amit a Google figyelembe vesz, hisz vannak olyan technikai tényezők – indexelés és kontextuális megértés tekintetében -, amelyek hasonlóan fontosak.
Ha örömmel merülnél alá a SEO check lista böngészésében és még nem jutott el hozzád, akkor bátran lehet szemezgetni: https://backlinko.com/seo-checklist
De ezen túl még annyit javasolnánk, hogy ha csak arra törekszel, hogy weboldaladdal nagyszerű élményt nyújts a látogatóknak, és olyan értékes tartalmat közölj, ami ellenállhatatlan vágyat ébreszt bennük az elolvasásra, és az azonnali megosztásra, mindezt a technikailag elérhető legkényelmesebb módon, és legrövidebb időn belül, akkor elmondhatod, hogy mindent megtettél!
Ha fogalmad nincs, hogyan fogj hozzá, keress meg minket: itt!