101 kérdés és válasz a SEO-ról!

Google: bagollyal a hamis hírek ellen

2017. május 14. - SEO101.hu

Gondolom, senkinek nem kell bemutatni a közösségi hálózatban is gombamód terjedő híroldalakat, hogy csak a magyar nyelvterületre koncentráljunk, egy dunai árhullámot simán meg lehetne állítani az Alfahír, Mindenegyben blog, Avilagtitkai.com és társaival.

Ezek a weboldalak bizonyos - akár népszerű - keresésekre megjelennek a Google találati listáján is. Ha ennyi fake news-ra épülő weboldallal találkozunk ezen a pici nyelvterületen is, mint a magyar, akkor el tudjuk képzelni, hogy a többi nyelvterületen külön iparág épült a hasonló hírek gyártására.

Úgy tűnik a Google-ig is eljutott a hamis hírek káros hatása, mert külön projekt keretében lépett fel ellenük, az április végén útjára bocsátott bagoly projekttel.

bagoly-projekt.jpg

Mivel a hamis híreket terjesztő weboldalak is bekerülnek az organikus találati listába, rendkívüli módon rontotta a keresésekre adott eredmények minőségét, lévén, hogy a Google azt tűzte ki zászlajára, hogy mindent a felhasználói élménynek vet alá. A hamis hírek pedig minőségileg rontják ezt a célkitűzést.

A „project owl” (bagoly projekt) három fronton indult el:

  • rangsorolási változtatások
  • visszajelzési űrlapokat helyez el a keresési javaslatokhoz, emellett formális irányelveket is megfogalmaztak, hogy miért távolítanak el bizonyos javaslatokat
  • a „Kiemelt részek” szinten visszajelző űrlapot kapott

Keresőoptimalizálási fronton leginkább a rangsorolási változások, azok, amelyek érdekesek lehetnek, mert ez egy nem betervezett változtatás a Google részéről. A bagoly projekt valójában nem egy algoritmus, ami büntetne, mert azt egyértelműen kommunikálta a kereső, hogy az új weboldalak nem kerülnek hátrányba, és a nagy márkák vagy nagy szerkesztőségek nem kerülnek előnybe a projekt miatt.

google_3.jpg

A bagoly megnevezést sem feltétlen kommunikálja a Google ennyire tudatosan, holott a bagoly, mint a bölcsesség szimbóluma teljesen helytálló lehet ebben az esetben. A kereső célja a találati lista összeállításakor, hogy a látogatónak mindig tudjon válaszolni a felvetett problémájára, mivel azonban a felhasználók egyre inkább mindenféle tényektől és forrásoktól mentes tartalmakat állítanak elő, amelyek megerősítik saját, perszonális világnézetüket vagy csupán a véleményüket tükrözik, ezért ezek nagy mértékben befolyásolják a találati lista keresési javaslatait is, valamint magát a keresési listát is összezavarják.

A Google valójában már régóta foglalkozik a keresési spamekkel, ahol az emberek megpróbálják manipulálni a kereső eredményeit a nyereségért, ezért most időszerű volt, hogy konkrét lépéseket tegyenek a kalózkodások ellen.

google-featured-snippets-feedback-form-1493207947.gif

Míg régebben ritkábban fordultak elő, most egyre gyakoribbak, hogy a népszerű keresésekre hamis hírek, elfogult tartalmak, pletykák, hoaxok, összeesküvések és mítoszok, sokkoló vagy támadó tartalmak jelennek meg, ezek óriási minőségi problémát jelentenek.

Első lépésként a kereső javítja az automatikus kiegészítéssel kapcsolatos keresési javaslatokat, ezeknek alapja a legnépszerűbb keresésekből származnak, amelyek valós és igaz dolgokból indulnak ki.

Sőt! A kereső a keresési javaslatokkal, akár el is térítheti a felhasználót annak érdekében, hogy ne spam jellegű kereséseket indítson. Ennek érdekében ajánlott a felhasználóknak segítenie a projektet az űrlapok használatával, hogy hosszú távon kiszűrjék a problémás kereséseket, így azokra nem kell alacsony minőségű tartalmat megjelenítenie a Google-nak.

A bejegyzés trackback címe:

https://seo101.blog.hu/api/trackback/id/tr9112504335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.